Hindenburg-olyckan är avbildad på ett av de där ikoniska fotona som många känner igen. Det brinnande luftskeppet som störtar mot marken både filmades och fotades av flera journalister som var på plats för skeppets ankomst. Olyckan blev slutet för luftfärder med denna typ av farkoster, även om det också var den enda i sitt slag. Några år senare började vanliga flygplan utvecklas och snart kunde man trafikera längre sträckor betydligt säkrare. Luftskeppet Hindenburg hade dock redan gjort framgångsrika flygningar tidigare under säsongen som gick utan några problem. Det divideras ännu om vad som orsakade olyckan.
Luftskepp var populära
Idag vet vi mest om luftskepp, eller zeppelinare som de också kallades, just på grund av olyckan med Hindenburg. Faktum är att skeppen var ganska vanliga under början av 1900-talet, både i Europa, Japan och USA. I Skåne hittar vi en hundraåring som minns luftskeppen från förr när de svävade över vad som idag är förorten Rosengård, och Gurli Hansson minns spektaklet när hon såg en zeppelinare första gången. De kunde gå mycket lägre än flygplan och utgjorde ett spännande fenomen på himlen. Även Hindenburg ådrog sig en stor publik när det flög in över New York den där ödesdigra dagen 1937.
Ingen vet vad som hände
Hindenburg hade tidigare under säsongen gjort en lyckad tur och retur-resa till Rio de Janeiro. Nu hade de dessutom flugit till Tyskland och efter tre dagars flygning från Frankfurt var man nu tillbaks i New York. Skeppet var bara halvfullt med 36 passagerare och 61 besättningsmän varav många på upplärning inför framtida jobb. På grund av instabilt väder med stormar och åska hade man spenderat några extra timmar i luften runt New York, men när det slutligen var dags att lägga till hade vädret lugnat sig. Samtliga vittnen som såg skeppet tända an har olika vittnesmål, och ingen av fotograferna fångade det kritiska ögonblicket på bild. Allt som allt tog katastrofen blott ca 30 sekunder.